Narkotyki w szkole
I. Wskazówki dla dyrektora
-
Zadbaj o uzyskanie podstawowej wiedzy na temat narkotyków i zasad profilaktyki:
-
ważne jest, aby wiedzieć dlaczego uczniowie sięgają po narkotyki i w jakich sytuacjach najczęściej to się dzieje, jakie są pierwsze sygnały ostrzegawcze i fazy stopniowego uzależniania, wreszcie – jak można najlepiej pomóc
-
-
Nie pracuj sam, zdobądź sojuszników na terenie szkoły:
-
istotna jest integracja grona pedagogicznego,
-
włącz w proces rodziców uczniów,
-
zbierz grupę uczniów zainteresowanych programem szkoły wolnej od narkotyków.
-
-
Zwróć uwagę na dobre kontakty z otoczeniem zewnętrznym:
-
policja, straż miejska,
-
samorząd lokalny, pełnomocnik ds. uzależnień,
-
poradnie specjalistyczne,
-
organizacje społeczne.
-
-
Spraw, aby szkoleniem specjalistycznym z zakresu omawianej problematyki byli objęci wszyscy nauczyciele, pedagodzy i członkowie rady szkoły:
-
wspólne warsztaty prowadzone przez ekspertów pozwolą na pogłębienie wiedzy na temat narkotyków,
-
opracuj długofalowy program przeciwdziałania i dokonaj w jego ramach podziału obowiązków.
-
-
Wybierz odpowiedni dla szkoły program profilaktyczny i wprowadź go do ścieżki międzyprzedmiotowej we wszystkich klasach:
-
najlepiej taki, który jest sprawdzony, w oparciu o lokalne struktury i zaplecze szkoleniowe.
-
II. Wskazówki dla nauczycieli
-
Podejmij współpracę z osobami, które pomogą Ci w sytuacjach kryzysowych. Zbuduj kontakt z otoczeniem, co sprawi, że w określonej sytuacji nie będziesz sam i nie dasz się zaskoczyć. Miej na uwadze:
-
specjalistę ds. uzależnień,
-
policję, straż miejską,
-
rodziców twoich uczniów,
-
uczniów.
-
-
U swojego ucznia, na terenie szkoły znalazłeś narkotyk:
-
nazwij rzecz po imieniu. To co trzymasz w ręku to narkotyk, a nie roślina, pastylka itp., nikt nie wymaga, abyś wiedział do jakiej grupy należy,
-
często nie będziesz mógł stwierdzić, który z uczniów przyniósł narkotyk,
-
pamiętaj, że nie możesz przechowywać5. narkotyków w szkole, u siebie w gabinecie itp. Posiadanie narkotyków w Polsce jest zabronione.
-
poinformuj natychmiast o tym zdarzeniu dyrektora, to on jest twoim zwierzchnikiem i odpowiada za całokształt. Narkotyk należy przekazać policji.
-
-
Złapałeś ucznia z narkotykiem:
-
zabezpiecz dowód przy świadkach, wezwij do szkoły rodziców, wyjaśnij im rzeczowo w jakich okolicznościach wszedłeś w posiadanie narkotyków, co grozi ich dziecku za posiadanie narkotyków,
-
przyjmij postawę konstruktywnego udziału w rozwiązywaniu problemu, zaproponuj rozmowę profilaktyczną uczniowi, co się takiego wydarzyło, co zamierza w tej sytuacji skoro i tak należy oddać narkotyk policji.
-
-
Podejrzewasz, że uczeń jest pod wpływem jakiegoś środka:
-
natychmiast poinformuj o tym rodziców lub opiekunów, podaj rzeczowe uzasadnienie swoich podejrzeń. Powiedz, co zaobserwowałeś, co cię niepokoi. Pamiętaj, im więcej konkretów, tym mniej negacji ze strony rodziców, opiekunów,
-
poinformuj rodziców, gdzie mogą uzyskać wsparcie, kto jest władny pomóc w rozwiązaniu problemu.
-
-
Wiesz, że uczeń używa narkotyków: staraj się w gronie rodzice – uczeń pedagog – poradnia przedyskutować sprawę, zwracając uwagę na:
-
stopień zaawansowania psychofizycznego ucznia w narkotyki (jeśli jest niewielki, nie zawsze incydent z narkotykami musi oznaczać uzależnienie),
-
obecność lub opinię specjalisty (jest niezbędna w celu podjęcia stosownej strategii postępowania).
-
-
Jeżeli okaże się, że stan psychofizyczny ucznia pozwala na podjęcie terapii, a proces terapeutyczny może przebiegać ambulatoryjnie w oparciu o tzw. Kontrakt (przy aktywnym udziale rodziców lub opiekunów), to należy przyjąć tę koncepcję za właściwą pod warunkiem utrzymania pełnej kontroli sytuacji. Istotną rolę w realizacji takiej formy pomocy uczniowi odgrywa postawa twoja – jego nauczyciela, wychowawcy i dobrej woli dyrektora szkoły.
Uwaga !
Kontrakt między uczniem, rodzicami lub opiekunami, a szkołą i placówką terapeutyczną reguluje przejrzyście warunek dalszego uczestnictwa w zajęciach szkolnych, jeżeli ów uczeń przestrzega ustalonych zasad kontraktu (absolutna abstynencja od środków odurzających, uczestnictwo w zajęciach terapeutycznych, zmiana postawy wobec dotychczasowych zachowań).
Jeśli okaże się, że uczeń został zdiagnozowany jako osoba uzależniona, należy zaplanować leczenie stacjonarne (ośrodek resocjalizacyjno – readaptacyjny). O tym decyduje rodzina i poradnia specjalistyczna. Możesz wówczas jedynie udzielić pomocy w rozwiązywaniu problemu dalszej edukacji (po zakończeniu leczenia).