Podziękowanie dla pracowników banku za wzorową postawę
Wczoraj w murach sopockiej komendy odbyło się spotkanie Komendanta Miejskiego Policji w Sopocie insp. Piotra Bolina z pracownikami banku, których profesjonalna reakcja w dniu 7 lipca br. ustrzegła mieszkankę Sopotu od padnięcia ofiarą oszustwa „na policjanta". Wczorajsze spotkanie stało się przede wszystkim okazją do podziękowania bankowcom za wzorową i obywatelską postawę. Aby chronić seniorów sopoccy funkcjonariusze w ramach współpracy od 2019 roku na bieżąco informują miejscowe placówki bankowe o oszustwach „na policjanta” i metodach działania sprawców.
Wprowadzony stan epidemii w Polsce to trudny czas dla wszystkich. Ta niecodzienna sytuacja spowodowała, że osoby starsze często pozostają same. Zmuszeni jesteśmy izolować się od innych aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Niestety oszuści nie cofną się przed niczym, nawet przed wykorzystaniem obecnej sytuacji. Wciąż podszywają się pod instytucje zaufania publicznego, podając się zwłaszcza za policjanta i prokuratora. Zdarzają się przypadki, w których oszust najpierw dzwoni jako pracownik banku i wypytuje seniora o dane osobowe oraz stan oszczędności. Są też przypadki, gdy oszust najpierw dzwoni jako kurier lub pracownik poczty i wypytuje się o dokładny adres seniora oraz to, czy przez najbliższe godziny będzie w domu, bo ma dla niego przesyłkę.
Sopoccy policjanci w związku z otrzymanymi sygnałami o oszustwach „na wnuczka” i „na policjanta” w ostatnich latach wzmożyli akcję mającą na celu przede wszystkim propagowane wśród społeczności senioralnej wiedzy na temat sposobów działania oszustów. Działania te mają na celu zwiększenie świadomości osób starszych o zagrożeniach, na które są narażeni. Taki stan rzeczy wymaga połączenia sił dlatego mundurowi starają się dotrzeć do seniorów m.in. za pośrednictwem spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, MOPS-u, parafii, mediów oraz komunikatów zamieszczanych na stronie sopockiej Policji. W 2019 roku policjanci nawiązali współpracę również z placówkami bankowymi mającymi swoje siedziby na terenie Sopotu i na bieżąco przekazują im sygnały o telefonach od oszustów do seniorów oraz metodach działania sprawców. W wielu sytuacjach to właśnie pracownicy banku stają się jedynymi osobami, które są w stanie zapobiec utracie oszczędności.
Tak też było 7 lipca 2020 r. Tego dnia do jednej z placówek bankowych w Sopocie zgłosiła się 75-letnia kobieta. Seniorka chciała wypłacić z konta bankowego pieniądze, które miała przekazać oszustom podającym się za policjantów. Dzięki profesjonalnej postawie pracowników banku kobieta dowiedziała się, że jest to próba oszustwa i nie wypłaciła pieniędzy, a oszust, który cały czas był na linii telefonicznej z seniorką, nawet nie zorientował się, że został rozpracowany. Dzięki temu pracujący operacyjnie nad sprawą sopoccy kryminalni zatrzymali na gorącym uczynku 56-letniego mieszkańca Gdyni, który chciał wyłudzić od kobiety blisko 30 tys. zł. Śledczy z Sopotu udowodnili sprawcy także dwa inne przestępstwa. Dzień wcześniej wyłudził on od mieszkanki Gdyni pieniądze i biżuterię o łącznej wartości ponad 100 tys. zł oraz próbował wyłudzić gotówkę od kolejnej osoby.
Wczoraj (23.07.2020 r.) Komendant Miejski Policji w Sopocie spotkał się w swoim gabinecie z pracownikami placówki bankowej w Sopocie, którzy ustrzegli mieszkankę Sopotu od padnięcia ofiarą oszustwa „na policjanta". Komendant podziękował im za wzorową i obywatelską postawę. Dziękując za wsparcie działań Policji w przeciwdziałaniu tego rodzaju przestępczości podkreślił ich profesjonalizm, natychmiastową reakcję oraz chęć niesienia pomocy innym.
Ważne jest, aby reagować w sytuacjach, gdy zachodzi podejrzenie, że może dojść do przestępstwa. Pomimo że razem z placówkami bankowymi reprezentujemy różne instytucje, to wszyscy mamy jeden cel – bezpieczeństwo osób starszych.