Nie dajmy się naciągnąć na „BLIK-a”
Data publikacji 12.09.2019
Przestrzegamy przed coraz bardziej powszechną metodą działania przestępców. Oszust wykrada dane do kont na profilach społecznościowych, loguje się do nich, a następnie wybiera osobę z grona znajomych i wysyła do niej wiadomości prosząc o pożyczkę pieniędzy poprzez przesłanie kodu BLIK. Wczoraj sopoccy policjanci otrzymali zgłoszenie, że mieszkaniec powiatu garwolińskiego stracił w ten sposób 1000 złotych. Bądźmy czujni i nie dajmy się okraść!
Nowa metoda działania oszustów polega na pokonywaniu zabezpieczenia i uzyskaniu dostępu do konta w komunikatorze na portalu społecznościowym. Oszuści po włamaniu się na czyjeś konto mają wgląd do rozmów właściciela tego konta ze znajomymi, a prośby o pomoc kierują zwykle do tych, z którymi rozmawia on najczęściej i utrzymuje dobry kontakt. Przestępcy za pośrednictwem komunikatora wysyłają do znajomych danej osoby wiadomości z prośbą o wygenerowanie i podanie im kodu BLIK. Najczęściej tłumaczą to pilną potrzebą zrealizowania przelewu lub zapłacenia za zakupy, ale ich karta płatnicza akurat w tym dniu straciła ważność albo chwilowo nie mają dostępu do środków zgromadzonych na swoim koncie.
Wczoraj sopoccy policjanci otrzymali zgłoszenie, że oszust włamał się na konto mieszkanki województwa mazowieckiego, a następnie poprosił jej znajomego o przesłanie kodu BLIK. Mężczyzna myśląc, że pomaga koleżance, stracił 1000 złotych.
Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy także dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji. Taka forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. My natomiast możemy stracić swoje oszczędności, ponieważ przestępcy zamiast stać przy kasie, stoją właśnie przy bankomacie i wypłacają nasze ciężko zarobione pieniądze.
Przypominamy wszystkim użytkownikom komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do Internetu o kilku ważnych kwestiach:
- Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.
- Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
- Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych.
- Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
- Informujmy dzieci o szkodliwych konsekwencjach wykorzystywania Internetu.
- Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.
- Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.
- Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy.
Sopoccy policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Podczas zakupów internetowych kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania.