SPOTKANIE Z PRZEDSTAWICIELAMI PLACÓWEK BANKOWYCH – ROZMOWY O BEZPIECZEŃSTWIE SENIORÓW
Wczoraj policjanci z sopockiej komendy na czele z Komendantem Miejskim Policji w Sopocie insp. Piotrem Bolinem spotkali się z przedstawicielami placówek bankowych w Sopocie. Celem spotkania było uwrażliwienie pracowników na sytuacje związane z oszustami działającymi tzw. metodą „na policjanta” i „na wnuczka” oraz wypracowanie współpracy, aby wspólnie przeciwdziałać oszustom.
Sopoccy policjanci od wielu lat prowadzą szereg działań profilaktycznych, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa seniorów. Funkcjonariusze m.in. zorganizowali wiele debat dla seniorów, które cieszyły się dużym zainteresowaniem mieszkańców oraz nawiązali kontakt z przedstawicielami MOPS, by uwrażliwić ich pracowników na sytuacje związane z oszustami działającymi tzw. metodą „na policjanta” i „na wnuczka”. Policjanci regularnie odwiedzają też wszystkie parafie w Sopocie celem przekazania na mszy świętej komunikatu przestrzegającego przed oszustwami oraz w trosce o bezpieczeństwo seniorów nawiązali kontakt ze spółdzielniami mieszkaniowymi i przychodniami, gdzie wywieszone zostały plakaty informujące o zagrożeniach.
Prowadzone akcje profilaktyczne przynoszą efekty. Funkcjonariusze otrzymują coraz więcej zgłoszeń od starszych osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść. Niestety schemat działania oszustów cały czas jest modyfikowany. W ostatnim czasie seniorzy otrzymali telefony z informacją, że ich pieniądze trzymane na kontach bankowych są zagrożone, hakerzy próbują włamać się na ich konta, a pracownicy banków współpracują z oszustami. Wczoraj także kilku seniorów poinformowało sopocką Policję, że otrzymali telefony od osób podających się za funkcjonariuszy CBA. Dzwoniący informowali ich, że oszuści współpracują z bankami i ktoś wziął na nich kredyty w kwocie kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Starając się, aby tą przestępczość ograniczyć całkowicie do minimum policjanci nawiązali również współpracę z przedstawicielami placówek bankowych mających swoje siedziby w Sopocie. Wczoraj w auli komendy miejskiej odbyło się spotkanie z przedstawicielami tych placówek. Komendant Miejski Policji w Sopocie insp. Piotr Bolin, Naczelnik Wydziału Kryminalnego, Zastępca Naczelnika Wydziału Prewencji i oficer prasowy przybliżyli tematykę działania oszustów. Głównym celem spotkania było uwrażliwienie pracowników placówek bankowych na sytuacje, gdy osoby starsze wypłacają duże kwoty pieniędzy lub przelewają je na inne konta bankowe oraz jak możemy wspólnie przeciwdziałać oszustwom „na wnuczka” i „na policjanta”.
Jak działają sprawcy?
Najpierw wykonują telefon podając się za policjanta. Opowiadają o prowadzonych przez siebie sprawach i mówią, że konta bankowe seniorów są zagrożone. Informują, że pracownicy banków są w zmowie z oszustami i za chwilę hakerzy wykradną ich pieniądze lub ktoś weźmie na ich dane osobowe kredyt. Oszuści są bezwzględni - umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby.
Fałszywi policjanci informują, że oszust został namierzony i nalegają, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub proszą o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta.
Fałszywy funkcjonariusz podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki. Prosi, aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta.
Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował.
Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów. W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie jakiejkolwiek gotówki! W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – skutecznie zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.