UWAGA KOLEJNE PRÓBY OSZUSTW METODĄ „NA POLICJANTA”
Policjanci z Sopotu ostrzegają przed tzw. oszustwami „na policjanta”. Prowadzone akcje profilaktyczne przynoszą efekty. Funkcjonariusze otrzymują coraz więcej zgłoszeń od starszych osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść. Tak było wczoraj w Sopocie, kiedy kilku mieszkańców miasta odebrało telefon od oszusta. Prawie wszyscy nie dali się oszukać, niestety jedna osoba przekazała pieniądze przestępcy podającego się za funkcjonariusza Policji. Policjanci badają okoliczności sprawy i ustalają sprawców tych przestępstw.
Policjanci z Sopotu ostrzegają przed tzw. oszustwami „na policjanta”. Prowadzone akcje profilaktyczne przynoszą efekty. Funkcjonariusze otrzymują coraz więcej zgłoszeń od starszych osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść. Tak było wczoraj w Sopocie, kiedy kilku mieszkańców miasta odebrało telefon od oszusta. Prawie wszyscy nie dali się oszukać, niestety jedna osoba przekazała pieniądze przestępcy podającego się za funkcjonariusza Policji. Policjanci badają okoliczności sprawy i ustalają sprawców tych przestępstw.
Tylko wczoraj oszuści próbowali metodą „ na policjanta” wyłudzić pieniądze od kilku starszych sopocian. Prawie wszyscy odmówili przekazania pieniędzy i poinformowali o tych zdarzeniach policjantów, dzięki temu nie straciły wszystkich oszczędności. Niestety oszustom udało się nakłonić do przekazania pieniędzy 81-letnią sopociankę.
Jak ustalili policjanci oszust dzwonił do osób starszych i podając się za „policjanta” informował swoich rozmówców, że ich konta bankowe są zagrożone przez hakerów i mogą stracić wszystkie oszczędności. Rzekomy policjant zapewniał pokrzywdzonych, że w momencie przelania przez nich środków finansowych na nowo założone konta bankowe, seniorzy zapobiegną utracie swoich pieniędzy. Przestępca nakłaniał również rozmówców do przekazywania im danych, które są niezbędne do przeprowadzenia wszelkich operacji bankowych. Tym sposobem wyłudził on od 81-letniej mieszkanki miasta kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Przypominamy Państwu, o tym, że sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze od starszych osób metod ich działania jest wiele powyżej przedstawiona jest jedną z nich.
Zdarza się również, że przestępcy najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny. Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje. Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację. Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna – podając się za funkcjonariusza Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta. „Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki, prosi, aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta. Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował. Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod policjanta, członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje.
Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów. Pamiętaj !!! Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach i nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy. Zatroszcz się o osoby bliskie w Twoim otoczeniu. Informuj, ostrzegaj, utrzymuj kontakt, interesuj się ich losem. W razie wątpliwości kontaktuj się z Policją pod numerami telefonów alarmowych 112 i 997.
Zwracamy się z apelem, również do osób młodych. Rozmawiajmy z rodzicami, dziadkami o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Wykorzystujmy okoliczności np. rodzinne spotkania, święta jak i przypadkowe spotkania na ulicy i ostrzegajmy bliskich przed zagrożeniami. Zwykła ostrożność może uchronić ich przed utratą zbieranych latami oszczędności.
Ponadto wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym Komendant Wojewódzki Policji w Gdańsku nawiązał współpracę z Wojewodą Pomorskim, w ramach której poprzez Regionalny System Ostrzegania (RSO) do mieszkańców województwa pomorskiego, za pośrednictwem telegazety i mobilnej, darmowej aplikacji na telefonach komórkowych od 17 marca 2017 roku docierają komunikaty o próbach wspominanych oszustw. Komunikat pojawia się już po pierwszej odnotowanej przez Policję próbie dokonania oszustwa w danym dniu. Biorąc pod uwagę szybkość i efektywność aplikacji, Policja zachęca do korzystania z niej i przekazywania uzyskanych informacji swoim bliskim. Nie bądźmy obojętni na los osób starszych, gdyż łupem oszustów pada niekiedy dorobek ich całego życia.