Wiadomości

ZARZUTY ZA USZKODZENIE CIAŁA GIMNAZJALISTY

Data publikacji 23.01.2015

Wczoraj zarzut uszkodzenia ciała usłyszał 16- letni gimnazjalista, który na przerwie pobił swojego kolegę. Dzisiaj policjanci zebrany w tej sprawie materiał dowodowy przekażą do sopockiego sądu rodzinnego.

Wczoraj zarzut uszkodzenia ciała usłyszał 16- letni gimnazjalista, który na przerwie pobił swojego kolegę. Dzisiaj policjanci zebrany w tej sprawie materiał dowodowy przekażą do sopockiego sądu rodzinnego.

W miniony wtorek do policjantów zajmujących się przestępczością wśród nieletnich dotarła informacja od szkolnego pedagoga o pobiciu chłopca w jednym z sopockich gimnazjów. Policjanci, którzy przyjechali do szkoły ustalili, że podczas przerwy pomiędzy lekcjami jeden z uczniów zaatakował swojego kolegę z klasy. Na podstawie rozmów ze świadkami konfliktu oraz zabezpieczonego nagrania z monitoringu policjanci ustalili, że między chłopcami doszło do kłótni. Kiedy pokrzywdzony chciał odejść, wtedy napastnik podszedł do niego od tyłu i zaczął go dusić, chłopiec stracił przytomność i upadł uderzając głową o cokół. 

Chłopca ze szkoły zabrało pogotowie. Następnego dnia policjanci ustalili sprawcę tego przestępstwa, który został już przesłuchany w charakterze sprawcy czynu karalnego. Za uszkodzenie ciała kolegi, nastolatek odpowie teraz przed sądem rodzinnym.

Policjanci przypominają o tym, że aby przemoc nie stała się jednym z elementów dorastania, to przede wszystkim my sami – dorośli, musimy pomóc i nauczyć swoje dzieci rozwiązywania problemów bez używania przemocy. By jednak umiejętnie wyuczyć w dziecku pewne zachowania, to dorosły powinien pamiętać, że to co na pozór wydaje się banalne, może być niebezpieczne.

Pamiętaj: 

Żadne dziecko nie jest winne temu, że stało się ofiarą przemocy. Każdy ma prawo być wrażliwym, słabszym, bezbronnym. Nikt nie ma prawa użyć w stosunku do nikogo przemocy. 

Jeśli z relacji dziecka wynika, że sytuacja nie jest zbyt trudna i dziecko ma szansę samo sobie z nią poradzić, twoja rola polega na: 

• wymyśleniu z dzieckiem sposobów przeciwstawienia się przemocy (co ma dziecko odpowiedzieć, co zrobić, kogo poinformować w szkole itp.);
• wsparciu dziecka (zapewnieniu go, że może sobie poradzić, że rodzic w nie wierzy, że nikt nie ma prawa go krzywdzić, można przypomnieć mu sytuacje, w których sobie dobrze poradziło); 
• zapewnieniu o swojej gotowości do pomocy w razie, gdyby dziecko nie mogło sobie poradzić. 
W wielu przypadkach dzieci ze szkoły podstawowej lub gimnazjum, nie są w stanie same przeciwstawić się powtarzającym się aktom przemocy. Wtedy niezbędna jest twoja interwencja. 
Możesz podjąć następujące działania: 

• zgłoś sprawę policjantom, jeśli twoje dziecko zostało pobite lub okradzione; 
• spotkaj się z wychowawcą klasy, zrelacjonuj mu sytuację, zapytaj co w tej sytuacji nauczyciel zamierza zrobić, zadeklaruj swoją chęć współpracy; 
• kontaktuj się kilkakrotnie z wychowawcą lub wysyłaj do niego listy z zapytaniem, co zostało zrobione w sprawie twojego dziecka, jeśli z relacji dziecka wynika, że przemoc trwa nadal; 
• umów się na rozmowę z dyrektorem szkoły (jeśli wychowawca nie podjął skutecznych kroków), przedstaw mu sytuację oraz brak efektów po ustaleniach z wychowawcą, zapytaj co w tej sytuacji dyrektor zamierza zrobić, zadeklaruj swoją chęć współpracy; 
• szukaj specjalistów (pedagogów, psychologów, organizacji pozarządowych) dostępnych na twoim terenie, którzy mogą udzielić pracownikom szkoły konsultacji i wsparcia a tym samym pomóc twojemu dziecku. 
• wystąp do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą (Kuratorium Oświaty) z wnioskiem o zbadanie sprawy twojego dziecka i dokonanie oceny działalności szkoły w rozwiązaniu problemu przemocy (jeśli szkoła nadal nie podjęła skutecznych kroków w celu zakończenia przemocy).

Powrót na górę strony