Nie daj się okraść w sieci – Bądź świadomy i bezpieczny!
Różne legendy, jeden cel – uzyskać dostęp do naszego konta lub wyłudzić kod Blik, by móc nas okraść. Sopoccy policjanci regularnie prowadzą działania, których celem jest przekazanie wiedzy, w jaki sposób chronić się przed oszustami. Niestety nadal zdarzają się sytuacje, gdy pokrzywdzeni zgłaszają, że padli ofiarą oszustwa. Poniżej kilka porad, jak zabezpieczać się przed oszustami w sieci.
Ostrzeżenia w mediach, na stronach internetowych i profilach w mediach społecznościowych, podczas spotkań z dzielnicowymi i profilaktykiem albo podczas debat, a jednak nadal pojawiają się sytuacje, gdy dochodzi do oszustw za pośrednictwem telefonu albo Internetu. Aby temu zapobiec należy zachować szczególną ostrożność, czytać ostrzeżenia, które przekazują policjanci albo przedstawiciele banków, portali aukcyjnych czy społecznościowych. Od początku czerwca br. sopoccy policjanci zostali powiadomieni o blisko dwudziestu oszustwach. Jednym ze sposobów zabezpieczania się przed takimi sytuacjami jest wiedza, jak do nich dochodzi, by móc w porę zorientować się i nie przekazać oszustom kodów Blik, oszczędności czy dostępu do naszego konta.
Pierwszy ze sposobów działania oszustów ma miejsce na różnego rodzaju portalach służących do kupna/sprzedaży. Oszust wystawia w atrakcyjnej cenie przedmioty (w szczególności prosimy zwracać uwagę na popularne nadchodzące wydarzenia, na które dostęp jest ograniczony, a przyciągają uwagę) albo podaje się za kupca zainteresowanego wystawionym przez nas przedmiotem. Kiedy szczegóły transakcji zostaną ustalone oszust proponuje płatność przez aplikację lub przez portal, na którym jest transakcja „aby było bezpieczniej, ponieważ obawia się oszustw”. W tym momencie następuje przesłanie przez oszusta linku, który w treści celowo może zawierać nazwę portalu lub aplikacji. Wejście w ten link może spowodować pobranie na telefon/komputer złośliwego oprogramowania, które da mu dostęp do naszego konta. Czasem oszuści mogą też prosić o zalogowanie się na swoje konto po kliknięciu w dany link, aby uzyskać przelew środków. UWAGA! W żadnym wypadku nie klikamy w taki link i nie logujemy się! Jeśli wybieramy płatność przez portal to wyłącznie na oryginalnej stronie portalu, nigdy poprzez podesłany link od osoby, z którą piszemy w sieci.
Drugi sposób to podszywanie się pod znane nam osoby. Oszuści przełamują zabezpieczenia i włamują się na konto naszego znajomego. Następnie podając się za niego piszą do nas za pośrednictwem komunikatora i wysyłają prośbę o przesłanie pieniędzy za pomocą Blika. Legend może być wiele - od utraconego portfela, zablokowania dostępu do bankowości, zgubienia telefonu czy braku pieniędzy przy sobie, a trzeba pilnie opłacić zamówiony towar lub rachunki. Pamiętajmy! Za każdym razem, gdy otrzymamy taką prośbę, zweryfikujmy ją dzwoniąc do danej osoby lub rozmawiając z nią przez wideo rozmowę! Oszust nie będzie chciał rozmawiać z nami przez telefon, a tym bardziej za pośrednictwem wideo rozmowy.
Kolejny ze sposobów działania oszustów to rozmowa telefoniczna, gdzie oszust podaje się za pracownika banku. Często całość „oszustwa” jest bardziej skomplikowana. Zdarza się, że w pierwszej fazie oszust podaje się za pracownika firmy udzielającej pożyczki i informuje, że z jakiegoś powodu (na przykład konto zagraniczne) nie może przelać nam kwoty udzielanej pożyczki. Kiedy informujemy go, że o żadną się nie staraliśmy, oszust poinformuje, że musiało dojść do kradzieży naszych danych i on naszemu bankowi musi to zgłosić, jednocześnie prosząc w trakcie rozmowy o podanie jedynie nazwy banku. Chwilę po rozłączeniu dzwoni do nas telefon, gdzie na wyświetlaczu zamiast numeru telefonu wyświetla się nazwa naszego banku – taką możliwość daje niestety spoofing! Następnie oszust podając się za pracownika banku, pod legendą zabezpieczenia naszych środków, nakłania nas do zainstalowania aplikacji, która ma sprawdzić nasze urządzenie, a w rzeczywistości daje pełen dostęp do niego, lub też przekonuje nas do przelania pieniędzy. Otrzymując taki telefon najlepszym sposobem zabezpieczenia się będzie rozłączenie się, zanim zostaną podane jakiekolwiek dane lub zainstalowana aplikacja. Zadzwońmy też na infolinię naszego banku, gdzie powiedzą nam, czy doszło do jakiegoś incydentu i czy była to próba oszustwa.
Bądźmy ostrożni w sieci i podczas rozmów telefonicznych. Nie wierzmy we wszystko, co usłyszymy od obcych osób lub co ktoś nam napisze. Zawsze weryfikujmy prośby o przekazanie pieniędzy czy przelania ich na inne konto.