Wiadomości

Chciała pomóc koleżance, a straciła blisko 3 tysiące złotych. Uwaga na oszustów wyłudzających kody BLIK!

Data publikacji 07.06.2024

Oszuści cały czas aktywnie działają, a nasz pośpiech i brak ostrożności tylko ułatwia im przestępczy proceder. 32-letnia kobieta myśląc, że pomaga koleżance opłacić zamówienie, przesłała jej trzy kody BLIK i w ten sposób straciła blisko 3 tysiące złotych. Policjanci apelują o większą rozwagę przy tego typu transakcjach. Zanim przekażemy kod BLIK skontaktujmy się z osobą i upewnijmy, że rzeczywiście potrzebuje ona naszej pomocy.

Oszustwo metodą na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety, w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder jest bardzo popularny i policjanci wielokrotnie o nim przypominają. Ostatnio ofiarą takiego oszustwa padła 32-latka z Gdańska.

Gdańszczanka powiadomiła sopockich policjantów, że ktoś włamał się na konto społecznościowe jej koleżanki, a następnie napisał do niej przez komunikator społecznościowy. Sprawca podający się za jej koleżankę poprosił ją o opłacenie zamówienia w kwocie ponad 900 złotych za pomocą kodu BLIK. Pokrzywdzona 32-latka nie weryfikując tej prośby wysłała „koleżance” kod BLIK i potwierdziła płatność w aplikacji mobilnej. Gdy dostała wiadomość, że płatność nie przeszła, wygenerowała kolejny kod BLIK i go przekazała. Słysząc, że ten kod także nie przeszedł wygenerowała kolejny i również go przekazała. W odpowiedzi usłyszała, że on także nie przeszedł. Kolejnego kodu BLIK gdańszczanka już nie przekazała z uwagi na brak środków na koncie. Następnego dnia 32-latka skontaktowała się z koleżanką, która telefonicznie powiadomiła ją, że ktoś włamał się na jej konto społecznościowe i rozesłał prośbę o opłacenie zamówienia. W tym momencie gdańszczanka zrozumiała, że została oszukana.

Apelujemy! Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiście ze znajomym i upewnijmy się, czy naprawdę potrzebuje on naszej pomocy! Prośby wyłudzenia pieniędzy oszustów są różne – m.in. na leki, że została zagubiona torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie czy też trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew.

Bądźmy czujni i weryfikujmy każdą prośbę o pomoc.

Powrót na górę strony