Wiadomości

Zamiast zysków straciła ponad 40.000 złotych

Data publikacji 26.02.2024

Po raz kolejny ostrzegamy przed przestępcami internetowymi, którzy korzystając z własnej wiedzy oraz niewiedzy i naiwności swoich ofiar wykorzystują okazje, by ich okraść. Emerytka z Sopotu skuszona wizją szybkich zysków podczas inwestowania ściągnęła aplikację Any Desk, założyła dodatkowe konto bankowe i wykonywała wszystko, co kazała jej mówiąca ze wschodnim akcentem „opiekunka” Ewa. Zysków nie było, zamiast tego sopocianka straciła ponad 40.000 złotych.

Kilka dni temu do policjantów z Komendy Miejskiej Policji w Sopocie zgłosiła się pewna emerytka. Mieszkanka Sopotu poinformowała, że została oszukana i straciła ponad 40.000 złotych. Z informacji przekazanych przez kobietę wynikało, że wszystko zaczęło się od ogłoszenia o szybkich zarobkach podczas inwestowania, które w grudniu 2023 roku zobaczyła w telefonie i kliknęła w link... Z sopocianką najpierw skontaktował się mężczyzna, a później „opiekunka” o imieniu Ewa mówiąca ze wschodnim akcentem, która poprowadziła ją przez cały proces inwestowania. Instruowana przez „opiekunkę” seniorka między innymi zainstalowała aplikację AnyDesk, zrobiła przelew w kwocie 8 tys. złotych na wskazane konto bankowe oraz założyła nowe konto bankowe, na które przelała blisko 25 tys. złotych ze swojego starego konta. Gdy zobaczyła, że z nowego konta szybko zniknęły wpłacone pieniądze usłyszała od „opiekunki”, że to ona zrobiła ten przelew wychodzący i że to tylko na kilka dni. Nie zrażona tym sopocianka dokonała kolejnej wpłaty na nowe konto bankowe i te pieniądze ktoś również przelał dalej. Emerytka cały czas sądziła, że wszystkie wpłacone przez nią pieniądze są inwestowane, dopiero z czasem zrozumiała, że nie może odzyskać pieniędzy i została oszukana na ponad 40.000 złotych.

Policjanci zajmują się już tą sprawą i ostrzegają – oszuści cały czas wykorzystują metodę „na zdalny pulpit”. Kradzież pieniędzy odbywa się dosłownie na oczach pokrzywdzonych. Internetowi przestępcy posługują się różnymi wariantami, chodzi jednak o to, by skłonić ofiarę do zainstalowania programu zdalnej obsługi komputera, a potem polecić jej, by zalogowała się do swojego konta w banku.

Jak uniknąć oszustwa na AnyDesk?

Najważniejsze to nie instalować żadnego oprogramowania na swoich urządzeniach, gdy żąda tego dzwoniąca lub pisząca do nas obca osoba, która podaje się za „eksperta”, „brokera” czy „opiekuna”. Instytucje takie, jak banki, firmy telekomunikacyjne czy urzędy nie wymagają od swoich klientów/petentów instalowania dodatkowego oprogramowania. Tym bardziej, jeśli skutkiem instalacji będzie możliwość podglądu pulpitu i możliwości zdalnego wykonywania operacji na naszym urządzeniu.

- pamiętaj, tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego i danych logowania;

- jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania typu Any Desk, możesz być pewien, że to oszustwo;

- jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku.

 

Powrót na górę strony