Wiadomości

Uwaga na oszustów wyłudzających kody BLIK!

Data publikacji 25.08.2023

Oszuści cały czas aktywnie działają, a nasz pośpiech i brak ostrożności tylko ułatwia im przestępczy proceder. 30-letni mieszkaniec Sopotu myśląc, że pomaga koledze, przesłał dwa kody blik oszustowi i w ten sposób stracił 800 złotych. Policjanci apelują o większą rozwagę przy tego typu transakcjach. Zanim przekażesz kod BLIK upewnij się, z kim rozmawiasz.

Na czym polega oszustwo metodą na BLIK? Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety, w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder jest bardzo popularny i policjanci wielokrotnie o nim przypominają. Wczoraj ofiarą takiego oszustwa padł 30-letni sopocianin.

30-latek powiadomił sopockich policjantów, że nieznany sprawca włamał się na konto jego kolegi na portalu społecznościowym, a następnie skontaktował się z nim poprzez komunikator i poprosił o dwa kody BLIK celem opłacenia zamówień po 400 złotych każde. Sopocianin zrobił to bez żadnej weryfikacji, a następnie zaakceptował transakcje w aplikacji mobilnej swojego banku. Po chwili ta sama osoba poprosiła 30-latka o przesłanie kolejnego kodu BLIK. Tym razem sopocianin już tego nie wykonał. Okazało się, że w międzyczasie za pomocą innej aplikacji mobilnej napisał do niego prawdziwy kolega, który przekazał mu, że ktoś przejął jego konto na portalu społecznościowym.

Apelujemy! Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiście ze znajomym i upewnijmy się czy naprawdę potrzebuje on naszej pomocy! Prośby wyłudzenia pieniędzy oszustów są różne – m.in. na leki, że została zagubiona torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie czy też trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew.

Bądźmy czujni i rozsądnie korzystajmy z Internetu:

  • stosujmy dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS);
  • potwierdzajmy tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - osobiście lub zadzwońmy do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze;
  • sprawdzajmy dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
  • chrońmy swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku;
  • pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je;
  • pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania;
  • nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników;
     

Powrót na górę strony