Myślał, że pomaga ojcu – stracił 800 złotych
Policjanci z Sopotu nadal ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). Oszust wykrada dane do kont na profilach społecznościowych, loguje się do nich, a następnie wybiera osoby z grona znajomych i wysyła do nich wiadomości prosząc o pożyczkę pieniędzy poprzez przesłanie kodu BLIK. Wczoraj w ten sposób został oszukany 38-latek z Wrocławia, który myśląc, że pomaga ojcu, stracił 800 złotych.
Oszustwo na tzw. „BLIK-a” polega na tym, że przestępca przełamuje elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora i w imieniu pokrzywdzonych wysyła wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczy różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty za paczkę lub rachunek albo zrobieniem przelewu i niemożnością wykonania tego ze swojego konta. Oszustowi zależy na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze.
Wczoraj do sopockich policjantów zgłosił się 38-latek z Wrocławia. Powiedział, że za pomocą komunikatora skontaktował się z nim „ojciec” i poprosił o kod blik do transakcji 800-złotowej. 38-latek po wymianie kilku zdań wygenerował ten kod i przekazał. Gdy po chwili zauważył, że do wypłaty gotówki doszło w woj. opolskim od razu zorientował się, że coś jest nie tak, bo jego ojca na pewno tam nie ma. Dopiero wtedy pokrzywdzony zadzwonił do swojego ojca i usłyszał od niego, że nie chciał pieniędzy oraz ktoś włamał się na jego konto na portalu społecznościowym. Mieszkaniec Wrocławia przekazał też mundurowym, że jego siostra również wygenerowała kody BLIK i straciła pieniądze. Sopoccy policjanci zajmują się już tą sprawą i przestrzegają przed tego typu procederem.
Pamiętajmy!
Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności.
Pamiętajmy też, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom i nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont. Nie podawajmy też nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe i nie przekazujmy obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów. Bądźmy czujni i nie dajmy się okraść!