Wiadomości

Bądź czujny i nie daj się oszukać!

Data publikacji 20.05.2022

Mimo, że oszustwo metodą „na wnuczka, policjanta oraz wypadek” to przestępczy klasyk i wiele osób już dawno o nim słyszało, to jednak nadal zdarzają się ofiary tego typu przestępstw. Kolejnym sposobem działania sprawców jest telefon od fałszywego pracownika banku z informacją, że Twoje pieniądze są zagrożone. Może do Ciebie zadzwonić też „prokurator”. To stare „numery” przestępców. Nie daj się na nie nabrać i pamiętaj, że w takich przypadkach bezpieczeństwo twoich oszczędności zależy w dużej mierze od Ciebie samego.

Policjanci z Sopotu już bardzo dawno wypowiedzieli walkę z naciągaczami i oszustami. Poprzez liczne komunikaty w mediach, debaty społeczne i spotkania z udziałem osób starszych, a także wizyty dzielnicowych w mieszkaniach, przestrzegają oni mieszkańców Sopotu przed oszustami działającymi metodą „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika poczty” czy też „na pracownika banku”. Wielu seniorów doskonale już wie, jak zachować się, kiedy zadzwoni do nich rzekoma córka, wnuczek bądź fałszywy policjant, ale jednak nadal zdarzają się ofiary tego typu przestępstw.

Ostrzegamy! Oszuści nadal dzwonią do mieszkańców województwa pomorskiego i próbują wyciągać od nich pieniądze.

Pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! NIGDY NIE ŻĄDAJĄ PRZEKAZANIA PIENIĘDZY, a w sytuacji, gdy ktoś prosi o pieniądze w rozmowie telefonicznej, najprawdopodobniej jest oszustem chcącym wyłudzić pieniądze. Gdy mamy podejrzenia, że rozmawiamy z oszustem, zakończmy taką rozmowę. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń prosimy o kontakt z Policją pod nr 112. W trosce o bezpieczeństwo rozmawiajmy też z naszymi rodzicami, dziadkami i starszymi sąsiadami na temat działania sprawców. Przypominajmy im, jak mają zachować się w momencie odebrania telefonu od osób podających się za członków rodziny, policjantów, prokuratorów czy pracowników banku.

Poniżej przedstawiamy kilka metod działania oszustów:

„na policjanta, wnuczka, sprawcę wypadku”

Sprawcy najczęściej podszywają się pod policjantów i członków rodziny biorących udział w wypadku drogowym. Opisując dramatyczny w skutkach wypadek, próbują wzbudzić współczucie oraz troskę o bliskich ofiary i nakłaniają je do oddania oszczędności. Pieniądze mają być zapłatą za to, by sprawa została szybko załatwiona lub mają być wynagrodzeniem pracy prawnika, który zajmie się sprawą. Czasami sprawcy podają się za policjantów i proszą o pomoc w zatrzymaniu szajki oszustów, którzy włamują się na bankowe konta i okradają ich właścicieli. Zazwyczaj proszą o przekazanie pieniędzy kurierowi, o wyrzucenie ich przez okno, bądź o pozostawienie ich w umówionym miejscu. Oszuści mogą też prosić o przelanie pieniędzy z naszego konta na inne konto bankowe albo wypłatę pieniędzy i przekazanie ich w umówionym miejscu. W takiej sytuacji najlepiej rozłączyć rozmowę i jeżeli to możliwe z innego telefonu zadzwonić na Policję. Warto również skontaktować się z najbliższą rodziną i powiadomić ich o próbie oszustwa.

„na pracownika banku”

Z ofiarą kontaktuje się przestępca podający się za pracownika banku. Wprowadza on swojego rozmówcę w błąd, przekonując, że jego dane zostały przechwycone. Następnym krokiem w przestępczej grze jest przekonanie ofiary, aby zainstalowała na smartfonie bądź komputerze aplikację. Jest to program, po zainstalowaniu którego oszuści mają zdalny dostęp do komputera lub smartfona i przejmują nad nim kontrolę. Padają też polecenia, aby akceptować otrzymywane wiadomości sms i ostatecznie zalogować się na konto bankowe. Po zainstalowaniu aplikacji wszystkie operacje, w tym logowanie na kącie są widoczne dla oszustów. Od tej pory sprawcy mogą działać samodzielnie „w imieniu ofiary”, która najczęściej o niczym nie wie. Mogą wyprowadzić wszystkie pieniądze z rachunku oraz zaciągnąć kredyt.

„na PGE”

Ofiara otrzymuje wiadomość SMS o treści ,,na dzień (data) zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności 3,46 zł, https://…….
Pod żadnym pozorem nie należy klikać w podany link, a jeżeli masz wątpliwości, skontaktuj się z biurem obsługi klienta twojego dostawcy energii.

,,na pocztę głosową''

Przestępcy podszywają się pod operatora telekomunikacyjnego, wysyłają wiadomość sms z informacją o nagranej wiadomości głosowej. W wiadomości odczytamy, że aby ją odsłuchać, wystarczy kliknąć załączony link. Ta czynność spowoduje ściągnięcie na telefon złośliwego oprogramowania, za pomocą którego przestępcy wyprowadza pieniądze z naszego rachunku bankowego. Dodatkowo mając do niego dostęp, mogą zaciągnąć kredyty. Numer, z którego przychodzą wiadomości należy najczęściej do osoby, która nie wie o tym, że posłużyli się nim przestępcy.

„na olx”

Osoba sprzedająca na aukcji np. olx przedmiot otrzymuje wiadomość od oszusta, który rzekomo jest zainteresowany jego zakupem. Oszust proponuje płatność przy wykorzystaniu nowej usługi, często informuje sprzedającego, że już wpłacił pieniądze i aby je odebrać , sprzedający musi kliknąć nadesłany link.

„na blika”

Inną metodą, jaką posługują się przestępcy, to oszustwo na tzw. „blika”. Sprawcy włamują się na profil portalu społecznościowego i podszywając się pod jego właściciela, wysyłają do znajomych prośbę o szybką pożyczkę za pomocą kodu blik. Jeżeli otrzymasz podobna wiadomość, najbezpieczniej będzie, jeżeli skontaktujesz się np. telefonicznie z jej nadawca i potwierdzisz jej autentyczność.

„na amerykańskiego żołnierza, lekarza, inżyniera”

Oszustwo na żołnierza, lekarza, budowniczego mostów w dalekich krajach jest jedną z form tego procederu i nie jest czymś nowym. Zawierając nowe znajomości, należy być ostrożnym w szczególności, gdy osoba, którą dopiero co poznaliśmy, oczekuje od nas wpłacania pieniędzy lub przekazywania innych korzyści. Pamiętajmy, że oszuści podczas korespondencji czy rozmów telefonicznych grają na emocjach. Wykorzystują litość, strach, lęk – wszystko po to, aby zmanipulować potencjalną ofiarę, zdobyć informacje o posiadanych oszczędnościach oraz doprowadzić do przekazania tych. Proces „urabiania” – zdobywania zaufania ofiary może trwać wiele miesięcy.
 

  • Na górze na niebieskim tle znajduje się napis PAMIĘTAJ! Poniżej na białym tle są informacje o treści: POLICJA NIGDY NIE PROSI O PRZEKAZANIE PIENIĘDZY. POLICJA NIGDY TEELFONICZNIE NIE INFORMUJE O PROWADZONYCH SPRAWACH. PO TAKIEJ ROZMOWIE, NATYCHMIAST ZADZWOŃ DO KOGOŚ BLISKIEGO I OPOWIEDZ O ZDARZENIU. W środkowej części ulotki na niebieskim tle znajduje się napis o treści: ZAWSZE W TAKIEJ SYTUACJI POWIADOM POLICJĘ DZWONIĄC POD NUMER TELEFONU ALARMOWEGO 112. Na dole ulotki na białym tle znajdują się następujące informacje: POMORSKA POLICJA i poniżej POMORSKA.POLICJA.GOV.PL. Po lewej stronie znajduje się logo Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku, a po prawej stronie kod QR. Poniżej na białym tle widoczny napis o treści WYDZIAŁ KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ KWP W GDAŃSKU, pod nim WYDZIAŁ PREWENCJI KWP w Gdańsku, a na samym dole BEZPIECZEŃSTWO TO NASZA WSPÓLNA SPRAWA.
Powrót na górę strony