Oszustwo na BLIK – Policjanci ostrzegają!
Policjanci z Sopotu ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). Oszust wykrada dane do kont na profilach społecznościowych, loguje się do nich, a następnie wybiera osobę z grona znajomych i wysyła do niej wiadomości prosząc o pożyczkę pieniędzy poprzez przesłanie kodu BLIK. W ten sposób została oszukana 19-letnia mieszkanka powiatu kartuskiego, która myśląc, że pomaga kuzynce, straciła 1000 złotych.
Oszustwo na tzw. „BLIK-a” polega na tym, że przestępca przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora w imieniu pokrzywdzonych wysyła wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczy różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty za paczkę lub rachunek albo zrobieniem przelewu i niemożnością wykonania tego ze swojego konta. Oszustowi zależy na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze.
W miniony weekend policjanci z Sopotu otrzymali zgłoszenie, że 19-letnia mieszkanka powiatu kartuskiego straciła w ten sposób 1000 złotych. Za pomocą komunikatora skontaktowała się z nią „kuzynka”, która poprosiła o pożyczenie pieniędzy na opłacenie dwóch paczek po 500 zł i wygenerowanie kodu BLIK. W rzeczywistości z 19-latką kontaktował się przestępca, któremu przekazała wygenerowany kod BLIK. Sopoccy policjanci zajmują się już tą sprawą i przestrzegają przed tego typu procederem.
Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
Bądźmy czujni i nie dajmy się okraść!