Wiadomości

Nie daj się oszukać „na policjanta” lub „na wnuczka” – współpraca z placówkami bankowymi w celu przeciwdziałania tego typu przestępstwom

Data publikacji 29.06.2021

Coraz więcej seniorów wie, jak zachować się, kiedy zadzwoni do nich rzekomy wnuczek, czy policjant. Zdarzają się niestety jeszcze przypadki, kiedy przestępcy trafią na podatny grunt i wykorzystają ufność osób starszych. Stosując techniki psychomanipulacyjne oszuści coraz częściej doprowadzają do sytuacji, że ofiary wypłacają z kont bankowych posiadane oszczędności, zrywają lokaty itp. Dlatego policjanci w ramach współpracy prowadzonej z przedstawicielami placówek bankowych na bieżąco przekazują im sygnały, że oszuści dzwonią do seniorów, celem zwrócenia szczególnej uwagi i czujności w przypadku kontaktu z seniorem. W ostatnich dniach dzielnicowi przekazali też do punktów informacyjnych placówek bankowych specjalnie przygotowane ulotki, które są adresowane przede wszystkim do naszych seniorów.

Policjanci z Sopotu już bardzo dawno wypowiedzieli walkę z naciągaczami i oszustami. Poprzez szereg działań - liczne komunikaty w mediach, debaty społeczne i spotkania z udziałem osób starszych, ogłoszenia w kościołach oraz wizyty dzielnicowych w mieszkaniach funkcjonariusze przestrzegają sopockich seniorów przed oszustami. Cieszy nas to, że wielu z nich doskonale już wie, jak zachować się, kiedy zadzwoni do nich rzekomy wnuczek bądź fałszywy policjant. Przede wszystkim wykazują się daleko idącą ostrożnością, rozłączają się, nie przekazują żadnych oszczędności i o wszystkim powiadamiają policjantów. Niestety przestępcy modyfikują swoje działania, a ich pomysłowość nie zna granic. Obok znanej metody „na wnuczka”, pojawiły się „na funkcjonariusza CBŚP”, „na inkasenta”, „prokuratora”, ale też pojawiają się oszustwa, że sprawcy informują seniorów, że ich pieniądze w banku, bądź w domu są zagrożone i mogą je wszystkie stracić. Oszustów nie zadawalają już kwoty pieniędzy posiadane w domu. Stosując techniki psychomanipulacyjne doprowadzają do sytuacji, że ofiary wypłacają z kont bankowych posiadane oszczędności, zaciągają kredyty, zrywają lokaty lub przekazują środki pieniężne na wskazane przez przestępców konta bankowe.

W trosce o bezpieczeństwo seniorów oraz ich oszczędności sopoccy policjanci już kilka lat temu nawiązali współpracę z placówkami bankowymi mającymi swoje siedziby na terenie Sopotu. W ramach działań policjanci m.in. na bieżąco przekazują im sygnał, że oszuści dzwonią do seniorów celem zwrócenia szczególnej uwagi i czujności w przypadku kontaktu z seniorem, a czujni pracownicy sopockich placówek uchronili już niejednego sopockiego seniora przed utratą oszczędności trzymanych na koncie bankowym.

Widząc sens oraz konieczność kontynuowania działań profilaktycznych w przedmiotowym zakresie Komendant Wojewódzki Policji w Gdańsku nadinsp. Andrzej Łapiński oraz Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich postanowili kolejny raz nawiązać poprzez jednostki terenowe Policji współpracę z jak największą liczbą placówek bankowych funkcjonujących na terenie naszego województwa, aby w ten sposób dotrzeć do jak największej ilości osób, które mogą stać się potencjalnymi ofiarami oszustów. W tym celu zostały opracowane specjalne ulotki informacyjne, które zostały umieszczone w punktach obsługi klienta w placówkach bankowych, również na terenie Sopotu. Celem rozpropagowania ulotek jest zwrócenie uwagi na działalność przestępczą. W ulotkach wskazano przejrzyście jak działają oszuści oraz w jaki sposób postępować, aby nie dać się oszukać tym bezwzględnym przestępcom.

 

  • Umundurowana policjantka idzie w stronę przeszklonych drzwi budynku
  • Rozłożone ulotki prewencyjne.
Powrót na górę strony